BIM Cases

Hoe voorkomen we het verlies van de informatie bij het overdragen van het model in Revit onder multidisciplinaire ingenieurs?

Welk probleem werd opgelost?

Bij het ontwerpen van verschillende objecten in BIM wordt het noodzakelijk om het werk van specialisten uit gerelateerde secties gezamenlijk te organiseren en hun taken te ontvangen. Daarnaast is er behoefte aan een geconsolideerd model voor de projectmanager en de klant, dat alle ontworpen secties bevat.

Het is belangrijk dat specialisten met de nieuwste informatie en gegevens werken en het overdrachtsproces snel en gemakkelijk is. Daarom lukte de standaard overdrachtsmethode niet om de Revit "eTransmit" te gebruike, omdat het nodig is om het werkmodel voor elke operatie te sluiten.

Het was ook nodig om het risico eruit te sluiten, dat andere specialisten het werkmodel zouden kunnen beschadigen. Om dit te doen, was het nodig om de mogelijkheid van interactie van specialisten met modellen die zij niet hebben ontwikkeld niet te laten gebeuren.

Welke oplossing werd uitgevoerd?

Er werd besloten om de Share Model plug-in te maken.
Deze plug-in creёrt een model voor de overdracht van de taak in de juiste zone. Dan kunnen andere ontwerpers het gebruiken voor hun werk. Zo kan niemand het werkmodel van de ontwerper beschadigen.

Om het taakmodel over te dragen, hoeft u het werkmodel niet te sluiten en tijdens het creёren ervan vindt synchronisatie plaats en worden er wijzigingen aangebracht in het kernbestand.

Om het gemaakte model te optimaliseren en te controleren, is er ook extra functionaliteit toegevoegd:


  • Toewijzing van elementen onder de juiste werksets
  • Creёren van een NWC-bestand om het overzichtsmodel van het project automatisch bij te werken
  • "Verwijdering management middel" om geselecteerde bladen, weergaven en schema's te verwijderen
  • Reiniging van het model

Wat was de uitkomst van de uitgevoerde oplossing?

Door de Share Model-plug-in te ontwikkelen, zijn we er dus in geslaagd om de kwaliteit en de frequentie van taakoverdracht met X keer te verbeteren, de werksnelheid met X% te verhogen en de risico's van het werken met verouderde informatie te verwijderen.

De uitgevoerde oplossing maakte het mogelijk om de samenwerking en een gemeenschappelijke data-omgeving te organiseren volgens de ISO 19650-norm.

Een voorbeeld van tijd- en geldbesparing binnen een echt project:

ENECA Company Group has developed 4 design disciplines for a 44-storey residential complex consisting of 8 sections and a car park. 
There were 32 models in total developed by about 20 designers, and the task model transferring process was carried out twice a week. The project was lasting 9 months (36 weeks).

Due to the large size of the working model, as well as the large number of the links to the models made by the specialists developing the adjacent design disciplines, the manual transfer process took about 10 minutes.

Taking into account the fact that each model transfer using the plugin saves about 35% of the time in comparison to the manual method, we can calculate the saved project budget by means of automation:

Conventional model transfer:
32 (models)*2(transfers per week) *0.167h (10 minutes)*36 (weeks)*100 EUR / hour = 38476.8 EUR for the entire project

Model transfer using plugin:
32 (models) 2(transfers per week) 0.167h (10 minutes) 36 (weeks) 100 EUR / hour *0,65% (35% saved by plugin) = 25009,92 EUR

Saved budget: 
38476,8 - 25009,92 = 13466,88 EUR